Fit Pilates   http://www.twitter.com/fitpilates1   Youtube
         
 
OVER PILATES PRIJZEN VIDEO'S CONTACT
 
OVER PILATES
 

Wat is Pilates?

Pilates is een trainingsmethode voor het lichaam, die in het begin van de 20e eeuw ontwikkeld is door Joseph Pilates. Het doel is het creëren van een evenwichtig spiersysteem, waarin overbelaste spieren worden ontlast en verwaarloosde spieren weer worden geactiveerd. Op deze manier ontstaat er een (beter) evenwicht tussen de verschillende spiergroepen.

Pilates Principes:

- Correcte lichaamshouding, werken vanuit een juiste beginpositie
- Juiste techniek, nauwkeurig en tot in details de bewegingen uitvoeren
- Stabiliteit, effectieve bewegingen door stabilisatie van de romp
- Bewegen vanuit het 'Powerhouse', werken vanuit de kern, het krachtcentrum
- Ademhaling, de ademhaling stuurt de beweging en bepaalt het ritme
- Vloeiend bewegen, schijnbaar moeiteloos, vanuit het centrum gecoördineerd
- Concentratie en controle, gebruik je 'mind' om je lichaam te laten bewegen, 100% focus; het volledig ervaren van de beweging en het lichaam (i.p.v. onbewust oefeningen afwerken)
- Kwaliteit boven kwantiteit, liever 5 goed dan 50 slordig, meer is niet beter


Er worden steeds meerdere spiergroepen tegelijkertijd getraind, waardoor het lichaam als één geheel en in balans ervaren wordt. Visualisatie combineert de kracht van de geest en de beweging van het lichaam op een creatieve manier. Hierdoor krijgt men op een snelle en eenvoudige manier toegang tot het lichaam en is het mogelijk spieren aan te spreken waarvan men zich niet bewust was.

Mild maar doeltreffend

Pilates is een milde methode, maar bij elke oefening komt het hele lichaam in actie, van top tot teen. U heeft al uw kracht en concentratie nodig. Toch kan de methode mild genoemd worden omdat de bewegingen rustig en gecontroleerd zijn. Alleen u bepaalt de intensiteit en het tempo van de training. Door u volledig op uw lichaam te concentreren, maakt u uw hoofd vrij van alledaagse beslommeringen, en ervaart u een gevoel van kracht en evenwicht. Dit gevoel kunt u na de training in uw leven van alle dag vasthouden, zodat u er van blijft profiteren. Pilates is om deze reden ook een ontspanningsmethode.

De effecten van Pilates

- Pilates verandert hoe je lichaam aanvoelt, eruit ziet en presteert:

- Vergroot je kracht en flexibiliteit
- Geeft een verhoogde mate van lichaamsbewustzijn
- Geeft je energie, zelfvertrouwen en gevoel voor eigenwaarde
- Verbetert je coördinatie
- Verbetert je houding
- Blijkt zeer doeltreffend als therapie voor rug-, gewrichts- en houdingsklachten
- Verbetert de concentratie, leert je te focussen
- Traint/ stimuleert de samenwerking tussen lichaam en geest
- Is werkzaam bij alle fitheids-niveaus
- Geeft stabiliteit, met name in romp, schoudergordel en bekken


Bij Pilates zijn 'core' en 'powerhouse' veelgebruikte termen. Hiermee wordt het centrum van het lichaam bedoeld: de dieperliggende buikspieren, het bekken, de bekkenbodem, het heupgebied, middenrif en de stabiliserende lage rugspieren. Vanuit deze kern worden de Pilates-oefeningen uitgevoerd. Door training van het 'powerhouse', ontstaat een 'korset' van spieren, dat steun en stabiliteit aan wervelkolom, schoudergordel en het bekken geeft.

Joseph Pilates:

" Binnen 10 sessies voel je het verschil;"
" Binnen 20 sessies zie je het verschil; "
" Binnen 30 sessies heb je een heel nieuw lichaam."
 



 


Menu


Home

Over mij

Over Pilates
Prijzen

Video's
Contact





 


Contact

Ljisterbeslaan 55
2282 LH Rijswijk ZH
06-41980846
info@fitpilates.nl